Polskie Instrumenty Ludowe [RECENZJA]

Ucieszyło nas, ale też – przyznaję – trochę zaskoczyło, z jak wielkim zainteresowaniem i entuzjazmem odnieśliście się do naszej informacji o planowanym wydaniu książki „Polskie instrumenty ludowe” Anety L. Oborny w cyklu „Ocalić od zapomnienia” wydawnictwa Muza. Dziś już wydawnictwo, przypomnijmy że ukazało się między innymi pod patronatem Etnosystem.pl, jest już w naszych rękach i powiem krótko: trzeba to mieć.

Książka wzbudza zainteresowanie już od pierwszych zdań, nawet jeśli weźmiemy ją na chwilę do ręki, od niechcenia wręcz i rzucimy okiem na pierwsze zdania – dotyczące historii instrumentów w ogóle – pozycja przyciągnie nas do siebie na dłużej. Część historyczna jest w sam raz – na tyle bogata, by dowiedzieć się nowych rzeczy nawet wtedy, kiedy skończyło się etnomuzykologię [sic!], a jednocześnie na tyle zwarta i konkretna, by nikogo nie znużyć. Dalej poznajemy już konkretne instrumenty, historycznie i współcześnie.

„Polskie instrumenty ludowe” ma charakter quasi-podręcznikowy, to jest obok solidnego tekstu znajdziemy szereg fotografii każdego z instrumentów oraz słownikowe ramki oraz miejsca z uzupełnieniami informacji. Do tego fotografie, obrazy lub ryciny przedstawiające muzyków używających konkretnych instrumentów. Więcej miejsca na jeszcze bardziej szczegółowe opisy poświęcone jest konkretnym, wyjątkowym – w powszechnej opinii, ale też jak sądzę w wyborze samej autorki – instrumentom jak suka biłgorajska czy lira korbowa.

Podobnie jak w części historycznej, wszystkie informacje przedstawione są z pozycji znawcy, czyli osoby, która temat zna tak dobrze, że potrafi go przedstawić w sposób klarowny i czytelny. Nic dziwnego, w końcu Aneta L. Oborny instrumentoznawstwu ludowemu poświęciła spory kawałek swojego życia a jako dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu jest bliżej zagadnienia niż ktokolwiek inny. Muzeum zresztą poświęcone są ostatnie strony książki. Podsumowując, „Polskie instrumenty ludowe” to pozycja, która powinna się znaleźć w biblioteczce każdej szkoły i na półce każdego miłośnika kultury ludowej, folku i muzyki tradycyjnej. Dla tych mniej obeznanych w temacie będzie to doskonałe kompendium wiedzy. Dla tych, którzy już niejedną lekturę mają za sobą, praca Anety L. Oborny będzie świetnym kondensatorem wiadomości.  

Kaśka Paluch

folk, folklor, polskie instrumenty ludowe

Podróże, muzyka, książki, filmy
wywiady, artykuły, recenzje

Znajdź nas