11. Azjatycki Festiwal Filmowy "Pięć Smaków"

Festiwal Filmowy Pięć Smaków to coroczny przegląd kina z Azji Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Południowej. Od jedenastu lat prezentuje premierowo najnowsze, starannie wyselekcjonowane filmy z krajów regionu, a także klasyczne dzieła azjatyckich archiwów, retrospektywy wybranych twórców oraz przeglądy kinematografii narodowych. Impreza skupiona początkowo wyłącznie na filmach wietnamskich ewoluowała do corocznego przeglądu kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jedynego takiego w kraju.



Świat kina Azji rozwija się niezwykle dynamicznie – to właśnie na tym kontynencie powstaje obecnie najwięcej filmów. Produkcje z najmniejszych regionów Azji coraz częściej docierają na międzynarodowe festiwale, a spektakularne blockbustery śmiało konkurują z hollywoodzkimi hitami. Pięć Smaków to okazja do doświadczenia tego żywiołu na własnej skórze: zderzenia z wytworami szalonej wyobraźni radykalnych twórców, odkrywania azjatyckiej popkultury, dyskusji o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata.

Program festiwalu tworzą przede wszystkim tytuły nieznane w Polsce, niedostępne w regularnej dystrybucji. Szeroko zakrojona selekcja obejmuje zarówno kino autorskie, jak i wysokiej jakości filmy gatunkowe; odważne dzieła niezależnych twórców oraz komercyjne, wysokobudżetowe produkcje, które w szczególny sposób zapisały się w filmowym pejzażu Azji. W trakcie dotychczasowych edycji odbyły się pionierskie retrospektywy twórczości filmowej z Wietnamu, Tajlandii, Tajwanu, Malezji, Singapuru czy Hongkongu.

Pokazom filmowym towarzyszy bogaty program spotkań z twórcami i ekspertami, a także debaty i wykłady, pozwalające poznać i pogłębić kontekst przewijających się w filmach tematów.

Jak co roku szczególne miejsce na festiwalu zajmie sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O Grand Prix rywalizować będą produkcje z Indonezji, Tajwanu, Filipin, Bangladeszu, Malezji czy Wietnamu.

W programie znajdzie się też przegląd kina z jednego z najbardziej tajemniczych krajów Azji, himalajskiego Bhutanu oraz retrospektywa kluczowej autorki nowej fali i najbardziej wpływowej reżyserki współczesnego kina Hongkongu – Ann Hui [huei]. Nie zabraknie też wysokiej jakości kina gatunkowego, które pojawi się m.in. w sekcji poświęconej awangardowej japońskiej erotyce, a także przeglądzie Asian Cinerama, obejmującym filmy nagradzane i nominowane w ramach Asian Film Awards. Filmy gatunkowe będą też bohaterami sekcji prezentującej odnowione klasyki filmowych archiwów.

FILMY OTWARCIA I ZAMKNIĘCIA
15 listopada 11. edycję Pięciu Smaków otworzy seans filmu „Nadejdzie nasz czas”, najnowszej produkcji bohaterki tegorocznej retrospektywy reżyserskiej, Ann Hui. To to obraz hongkońskiego ruchu oporu w latach 40. XX wieku, zaś jego powiązanie ze współczesną sytuacją polityczną podnosi jedną z kluczowych w twórczości autorki kwestii – pytanie o tożsamość jednostki w szerokim historyczno-społecznym kontekście.



Filmem zamknięcia festiwalu będzie bhutański film w reżyserii najszerzej znanego poza granicami rodzimego kraju filmowca i zarazem buddyjskiego mnicha, Khyentse Norbu. „Hema hema” (tytuł przetłumaczyć można jako „dawno, dawno temu”) to awangardowy, porywający wizualnie dramat, łączący tradycje szekspirowskiej tragedii z buddyjskimi przypowieściami o śmierci i pożądaniu.



KONKURS: NOWE KINO AZJI
Jak co roku szczególne miejsce w programie Pięciu Smaków zajmie sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca nowe głosy azjatyckiego kina – filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O festiwalowe Grand Prix rywalizować będą oryginalne, szeroko dyskutowane produkcje z Indonezji, Tajwanu, Hongkongu, Bangladeszu, Malezji czy Japonii.

Laureata ufundowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej nagrody w wysokości 3500 EUR wybierze People's Jury, złożone z fascynatów kina i wielbicieli kultur Azji. Swoje wyróżnienie jednemu z konkursowych filmów przyzna także Jury NETPAC, międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój azjatyckiego kina.

Konkurs Nowe Kino Azji 11 Festiwalu Filmowego Pięć Smaków:
Ciemna jest noc / Madilim ang Gabi / Dark is the Night, reż. Adolfo Alix Jr, Filipiny 2017
Czysty interes / Qing song jia yu kuai / Free and Easy, reż. Geng Jun, Hongkong 2017
KFC, reż. Le Binh Giang, Wietnam 2017
Dhaka na żywo / Live From Dhaka, reż. Abdullah Mohammad Saad, Bangladesz 2016
Marlina: zbrodnia w czterech aktach / Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak / Marlina the Murderer in Four Acts, reż. Mouly Surya, Indonezja/Malezja/Tajlandia/Francja 2017
Miód dla dakini / Munmo Tashi Khyidron / Honeygiver Among the Dogs, reż. Dechen Roder, Bhutan 2016
Noce Bangkoku / Bankoku naitsu / Bangkok Nites, reż. Katsuya Tomita, Japonia/Laos/Tajlandia/Francja 2016
Obłąkany świat / Yat nim mou ming / Mad World, reż. Wong Chun, Hongkong 2016
Pani K / Mrs K, reż. Ho Yuhang, Malezja/Hongkong/Chiny 2016
Szerokiej drogi / Yi lu shun feng / Godspeed, reż. Chung Mong-hong, Tajwan 2016
Yamato (Kalifornia) / Yamato (California), reż. Daisuke Miyazaki, Japonia 2016

FOCUS: BHUTAN
Współczesne kino Bhutanu otwiera przed widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. Jego przegląd na Festiwalu Pięć Smaków będzie unikatową okazją, by poznać kulturę himalajskiego królestwa – jego tradycyjne i współczesne oblicze.

ROMAN PORNO
Japońskie kino erotyczne – pinku eiga – przeżywało bujny rozkwit na przełomie lat 70. i 80.; niszowe kino stało się przestrzenią dla eksperymentów formalnych i wywrotowych treści. Studio Nikkatsu w swojej serii Roman Porno stawiało na artystyczną wersję erotyki i dawało reżyserom nieograniczoną wolność. W 2016 roku postanowiło odnowić serię, zapraszając do współpracy najbardziej niepokornych współczesnych twórców i zwracając się w stronę nowej, kobiecej widowni. Na Pięciu Smakach będzie można zobaczyć dwa nowe i dwa archiwalne tytuły cyklu.

PORTRET: ANN HUI
Retrospektywa kluczowej autorki hongkońskiej nowej fali i najbardziej wpływowej reżyserki współczesnego kina Hongkongu. W swoich filmach przygląda się codzienności i zwyczajnym bohaterom oraz z ich perspektywy przedstawia skomplikowaną historię Hongkongu, gdzie mieszają się wpływy tradycyjnej kultury chińskiej i realiów brytyjskiej kolonii. Wspomnienia i retrospekcje stają się narzędziem opowiadania o tożsamości kulturowej oraz historii i polityce kształtujących ją w wymiarze jednostkowym i społecznym.

ASIAN CINERAMA
Po raz pierwszy w programie Pięciu Smaków znajdzie się przegląd współtworzony z Asian Film Awards Academy, instytucją powołaną z inicjatywy festiwali w Busan, Hongkongu i Tokio w celu całorocznej promocji kina azjatyckiego, a także wspierania młodych twórców. Sekcja Asian Cinerama obejmie sześć ważnych tytułów – laureatów i kandydatów do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych.

KLASYKA GATUNKU
To wyjątkowa okazja, by zagłębić się w mniej znaną historię kina i na dużym ekranie zobaczyć odnowione wersje przełomowych klasyków. Jednym z ważnych punktów tej sekcji będzie pokaz odrestaurowanej kopii kultowego arcydzieła japońskiej awangardy, filmu „Tokyo Drifter” (1966) w reżyserii Seijuna Suzukiego, który zmarł 13 lutego tego roku.

POKAZY SPECJALNE
W ramach pokazów specjalnych zaprezentowane zostaną filmy uznanych reżyserów i głośne premiery minionego roku. Swoje nowe produkcje zaprezentują twórcy znani już widzom Pięciu Smaków – Naoko Ogigami i Sion Sono, a także debiutanci, którzy dopiero stoją przed filmową karierą – uczestnicy hongkońskiego programu Fresh Wave, wspierającego młode talenty i rozwój kina niezależnego.

MARATONY FILMOWE
W trakcie festiwalu odbędą się dwa tematyczne maratony filmowe. Jeden z nich, Korponoc, dedykowany będzie ludziom szeroko rozumianego biznesu. W programie wieczoru znajdą się trzy filmy – hongkoński kryminał, japoński melodramat i tajski horror – które korzystają z różnych gatunkowych konwencji, by w metaforyczny sposób opowiadać o kulturze reklamy, marketingu i deweloperki.

Drugi specjalny wieczór będzie okazją do spotkania z Bahubalim. W programie znajdą się dwie części poświęconej temu bohaterowi sagi – największego w historii sukcesu Tollywoodu, kina Indii Południowych, która stała się swego rodzaju społecznym fenomenem. Popularność filmów o legendarnym wojowniku porównać można do szaleństwa wokół „Władcy Pierścieni” czy „Gwiezdnych wojen”, a dopieszczona wizualnie i pełna burzliwych emocji fabuła porwała widzów na całym świecie – od Chin po Stany Zjednoczone.

Tradycyjnie już wydarzeniem poprzedzającym festiwal będzie Azjatycka Noc Grozy, organizowana w Kinie Muranów 28 paździenika. W jej ramach zaprezentowane zostaną trzy horrory: Indonezyjscy „Słudzy szatana”, tajska „Obietnica” oraz japońska „Kotoko”.

AKADEMIA AZJATYCKA I SPOTKANIA FESTIWALOWE
Cykl wykładów pogłębiający tematykę festiwalowych filmów: okazja do poznania społeczno-kulturowych kontekstów, estetycznych tradycji, relacji między kinem a codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami w Azji. W tegorocznej odsłonie cenionych przez widzów spotkań pojawią się wykłady poświęcone zarówno tematom politycznym jak i estetycznym. Zaproszeni eksperci opowiedzą między innymi o kulturze Bhutanu i Indonezji, o polityczno-ekonomicznych uwikłaniach współczesnego kina Hongkongu, a także o wpływie tradycyjnej chińskiej estetyki na współczesne kino oraz wpływie zmarłego w tym roku japońskiego mistrza Seijuna Suzuki na kino gangsterskie.

Wykłady odbywać się będą w sali seminaryjnej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej.

Oprócz sesji pytań i odpowiedzi z udziałem zaproszonych gości, które będą miały miejsce po seansach ich filmów, w programie znajdą się także pogłębione dyskusje. W czasie spotkania z reżyserką Dechen Roder będzie można dowiedzieć się więcej o środowisku filmowym Bhutanu, hongkoński producent Roger Lee opowie o swojej współpracy z bohaterką tegorocznej retospektywy, Ann Hui. O realizacji dokumentu w Indiach opowie też młoda polska reżyserka, Weronika Mliczewska. Z kolei na spotkaniu z podróżniczką Renatą Koper będzie można posłuchań bhutańskich baśni i legend.

WYSTAWA DANWEN XING „DZIENNIK. AWANGARDA W CHINACH 1993-2003”
W ramach festiwalu odbędzie się kilka wydarzeń towarzyszących przygotowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej wystawie prac chińskiej fotografki, dokumentującej życie pekińskiej bohemy lat 90. XX wieku. Danwen Xing portretowała urodzone w czasie Rewolucji Kulturalnej pokolenie artystów związanych ze sztukami wizualnymi, teatrem eksperymentalnym, nową sceną muzyczną oraz filmem. Jednym z tych twórców był Yang Chao, reżyser pokazywanego na tegorocznych Pięciu Smakach filmu „Rzeka czasu”, który będzie gościem festiwalu.

W czasie festiwalu widzowie będą mieli okazję wziąć udział w oprowadzaniach po wystawie, prowadzonych przez jej kuratorkę, Magdę Lipską, a także wykładzie poświęconym środowisku chińskiej awangardy oraz pokazie dwóch filmów dokumentalnych, pokazujących życie niezależnych artystów („Dziennik: śnieg, 21 października 1998”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1988, „Bumelowanie w Pekinie”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1990).

VOD
Wirtualna odsłona Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków dostępna będzie online w serwisie VoD.pl w dniach 10-30 XI. W programie między innymi filmy z konkursu Nowe Kino Azji, przeboje ubiegłorocznej edycji festiwalu (m.in. „Dziecko apokalipsy” w reż. Mario Cornejo, laureat głównej nagrody), krótkie metraże z cyklu Hong Kong Fresh Wave oraz inne wybrane pozycje festiwalowe.

FESTIWAL RADIO AZJA, 17-21 grudnia
Wydarzenie dedykowane niszowej muzyce azjatyckiej w tym roku zadebiutuje w formie pięciodniowego festiwalu. Koncerty odbędą się w dniach 17-21 grudnia w Warszawie. Twórcy zagrają na scenie TR Warszawa, Teatru Syrena oraz Mózgu Powszechnego.

Jak co roku zaprezentujemy wyjątkowych twórców, którzy nie ustają w poszukiwaniach i eksperymentach, łącząc to, co tradycyjne i lokalne z osobistą i współczesną wizją muzyczną. Na festiwal złoży się pięć koncertów zaproszonych z Azji artystów, całodniowe warsztaty muzyczne, słuchowiska poświęcone najciekawszym zjawiskom z pogranicza współczesnej i tradycyjnej sceny Dalekiego Wschodu, a także azjatycki dżem – improwizowany koncert, w którym wszyscy chętni będą mogli wystąpić u boku festiwalowych muzyków.

BILETY
Bilety na seanse w kinie Muranów i Kinotece (poza wydarzeniami specjalnymi i maratonami nocnymi): 20 zł
Wydarzenia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej: wstęp wolny
Bilety na pokazy w poniedziałek oraz seanse przed 17:00: 15 zł
Bilety na wszystkie seanse dostępne online na piecsmakow.pl oraz w serwisie Going.
Bilety dostępne także w kasie kina, w którym odbywa się wybrany seans: kino Muranów – tel. 22 635 30 78, muranow.gutekfilm.pl, Kinoteka – 22 551 70 70, kinoteka.pl.

Wrocławska replika Pięciu Smaków w Kinie Nowe Horyzonty (17-23 XI) to 8 filmów, prezentujących poszczególne sekcje festiwalu. Szczegóły dostępne są na kinonh.pl.