Pięć Smaków: Festiwal Radio Azja 2017

Radio Azja to wydarzenie dedykowane nowej scenie muzycznej Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Festiwal prezentuje wyjątkowych twórców, którzy nie ustają w poszukiwaniach i eksperymentach, łącząc to, co tradycyjne i lokalne z osobistą i współczesną wizją muzyczną. 


Na wydarzenie złoży się pięć koncertów zaproszonych z Azji artystów, warsztaty muzyczne, słuchowiska poświęcone najciekawszym zjawiskom z pogranicza współczesnej i tradycyjnej sceny Dalekiego Wschodu, a także azjatycki dżem - improwizowany koncert, w którym wszyscy chętni będą mogli wystąpić u boku festiwalowych muzyków. 

"W ramach Radio Azja ukazujemy to, co naszym zdaniem we współczesnej muzyce azjatyckiej najciekawsze" - mówią organizatorzy festiwalu - "Stawiamy na prezentacje mało znanych artystycznych zjawisk, niewypranych jeszcze z kulturowej tożsamości. Nie unikamy elementów charakterystycznych dla muzyki Dalekiego Wschodu, do których nie przyzwyczajone jest europejskie ucho. Na scenie pojawiają się zarówno tradycyjne instrumenty, jak i najnowszej generacji elektronika".

Program Radia Azja kształtują artyści eksperymentujący, śmiało łamiący muzyczne konwenanse, przekraczający granice gatunków. Poszukujący autentyczności outsiderzy, wykraczający zarówno poza mainstream, jak i związane z muzyką azjatycką stereotypy. Radio Azja nie ogranicza się do prezentacji konkretnych stylów w muzyce, ale ma za zadanie pokazać to, co aktualnie, według organizatorów jest najbardziej wartościowe i intrygujące. Na falach Radia Azja usłyszeć więc można prawie wszystko: poezję Sufich i „zombie music”, brzmienie pierwotnych obrzędów i jęki płonącej wiolonczeli, arcydzieła minimalizmu i jazzowe akrobacje, koreańską operę i zbuntowany soul. "Gramy muzykę niebanalną, ambitną, autorską i szczerą, a przede wszystkim powstałą z głębokiej potrzeby artystycznej wypowiedzi" - mówią twórcy festiwalu.

FESTIWAL RADIO AZJA odbywający się przy Festiwalu Pięciu Smaków w Warszawie, 17-21 grudnia 2017 - PROGRAM

Taro Yasuno, The quartet of the living dead (Japonia)
17.12.2017, g. 20.00
Mózg Powszechny
Bilety: 35 PLN

https://www.youtube.com/watch?v=TIrV5op95gE

Budowniczy muzyki, twórca projektu "zombie music". Swoje współczesne, minimalistyczne kompozycje przekazuje za pośrednictwem własnoręcznie skonstruowanej instalacji, wydobywając brzmienie z instrumentów dętych za pomocą syntetycznych palców, kompresorów powietrza i sterowania komputerowego. Taro Yasuno, zafascynowany historią doktora Frankensteina, podejmuje próbę "ożywienia" instrumentu, minimalizując udział muzyka-wykonawcy w procesie twórczym. W efekcie otrzymujemy bezkompromisowo brzmiące utwory, składające się z zapętlonych, nakładających się na siebie motywów, których żadna istota ludzka nie byłaby w stanie wykonać.

https://www.youtube.com/watch?v=-DCD4hrnfEA

Żyjemy w czasach automatyzacji, maszyny przejmują coraz więcej prac wykonywanych wcześniej przez człowieka. Taro Yasuno udowadnia, że również muzyka może się obejść bez istot ludzkich. Będzie to jednak zupełnie inny rodzaj sztuki, z jednej strony wirtuozerski, technicznie doskonały, bez ograniczeń wynikających z określonych możliwości ludzkiego ciała, z drugiej zaś pozbawiony emocji, bezmyślny i bezsilny. Ambicją artysty nie jest udawanie, że jego maszyny są żywymi muzykami, wręcz przeciwnie, eksponuje ich martwotę, tak jak martwe są zombie, ruszające się kreatury, które żywią się ludzką krwią, a w tym przypadku umysłem swojego twórcy.


https://www.youtube.com/watch?v=DMokRJ4Io4Y

Taro Yasuno to wizjoner, balansujący pomiędzy światem żywych a ożywianą materią. Jego pionierskie instalacje goszczą zarówno w galeriach sztuki współczesnej, jak i na salach koncertowych. Wydał dwie płyty: "Taro Yasuno’s zombie music, The duet of the living dead" oraz "Taro Yasuno’s zombie music, The quartet of the living dead". W Warszawie artysta wystąpi wraz ze swoim zombie kwartetem.

Senyawa (Indonezja)
18.12.2017, g. 20.00
Teatr Syrena
Bilety: 50 zł
 
Awangardowy duet z Jogjakarty, który wykorzystuje bogactwo tradycyjnych, rdzennie indonezyjskich dźwięków oraz własnoręcznie wykonane, "garażowe" instrumentarium. Senyawa łączy korzenne, prymitywne brzmienia z ekstatycznymi eksperymentami wokalnymi, co w rezultacie daje zupełnie nową jakość, będącą w swej istocie muzycznym minimalizmem i prawdziwie współczesną muzyką indonezyjską.

Ich występy odwołują się do pierwotnych obrzędów indonezyjskich i podobnie jak szamański rytuał, oscylują wokół transu, niekontrolowanej dzikości, wybuchu emocji i nieokiełznanego szaleństwa.

https://www.youtube.com/watch?v=PGG5lwsNuyw

W skład zespołu wchodzą Rully Shabara,  odważnie eksploatujący pełne spektrum technik wokalnych, oraz Wukira Suryadi, konstruktor unikatowych instrumentów. Jednym z nich jest bambusowa włócznia - gruby pęd bambusa, na który naciągnięte zostały biegnące wzdłuż stalowych strun pasma zwierzęcej skóry. Tak wzmocniony mechanizm łączy brzmienie tradycyjnych instrumentów indonezyjskich ze zniekształconym dźwiękiem gitary. Jego dynamiczna akustyka pozwala wydobyć zarówno rytmiczną perkusyjność, jak i melodyjność instrumentu smyczkowego.

https://www.youtube.com/watch?v=mLw659ze9aI

Duet występował na licznych prestiżowych festiwalach, m. in. MONA FOMA w Tasmanii, Cryptic w Glasgow, Resonate w Belgradzie, CTM Festival w Berlinie, Copenhagen Jazz Festival, UNSOUND w Krakowie, czy Clandestino w Norwegii. Artyści współpracowali z wieloma wybitnymi muzykami takimi jak: Yoshida Tatsuya, Otomo Yoshide, Lucas Abela, KK Null, Keiji Haino, Rabih Beiani, Greg Fox, Arrington De Dionyso, Melt Banana, Jon Sass, Damo Suzuki, Jerome Cooper, Justin Vernon, Oren Ambarchi, David Shea, Trevor Dunn and Kazu Ushihashi. W 2012 podjęli także kolaborację z francuskim filmowcem Vincentem Moonem, której efektem jest krótki film "Calling the New Gods".

http://vimeo.com/54891015

Na dyskografię Senyawy składa się dwanaście albumów. Trzynasty, będący zapisem sesji w brooklyńskim studio Pionieer Works, ukaże się jeszcze w roku 2017.

Kande (Indonezja)
19.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł

Kande to ośmioosobowa formacja, której pasja i sceniczna energia nie pozostawia nikogo obojętnym. Trzy gitary, pięć tradycyjnych bębnów oraz nieokiełznane wokale tworzą porywającą do tańca, wybuchową mieszankę indonezyjskiego folkloru, sufickiego mistycyzmu, rockowej werwy i jazzowych improwizacji.  

https://www.youtube.com/watch?v=rvMn0t0C_rQ

Muzycy pochodzą z Aceh, wyjątkowego terytorium Indonezji, położonego na północnym krańcu Sumatry. Od dziesięcioleci na szczytach lokalnych list przebojów królują tam indyjskie covery oraz muzyka dangdut, będąca hybrydą indonezyjskiego popu. Zdominowały one niemal zupełnie tradycyjną muzykę Aceh, która mimo bogactwa melodii i oryginalnych instrumentów, nie znajduje obecnie swojej publiczności. 

https://www.youtube.com/watch?v=trxxcCJEojQ

Unikatowy folklor Aceh znalazł jednak swoich amatorów, którzy tchnęli nowego ducha w lokalne tradycje muzyczne. Wokalista Rafly i jego zespół Kande połączyli XVI-wieczne wpływy sufickie z rockowym brzmieniem, a elektrycznym gitarom dali do towarzystwa rodzime instrumentarium. Na repertuar Kande składają się przede wszystkim dawne wiersze i kołysanki śpiewane w języku aceh. Zespół za punkt honoru stawia sobie używanie tego pełnego niuansów, złożonego języka, który popada w zapomnienie i dla młodego pokolenia staje się coraz trudniejszy do zrozumienia.   

Mouth&Hand STUDIO (Korea Pd.)
20.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł

Mouth & Hand Studio to pięcioosobowy zespół z Seulu, na czele którego stoi Lee Sueng-hee, znana z projektu Be-Being, wokalistka pansori. Sztuka pansori to tradycyjnie opera jednego wokalisty. Gra on wszystkie role w sztuce, opowiada historie, odgrywa dialogi, wydaje odgłosy dźwiękonaśladowcze, a przede wszystkim śpiewa pieśni. Całe życie wokalistów pansori podporządkowane jest ćwiczeniom głosu. Dawni mistrzowie, aby osiągnąć perfekcyjne brzmienie, wykonywali ćwiczenia wokalne przy wodospadzie. Jeśli głos słychać mimo szumu spadającej wody, oznacza to, że artysta jest gotów do publicznych występów. Dojrzały śpiewak pansori potrafi przekazać pełne spektrum emocji i estetycznych doznań - od rażącej brzydoty po ekstatyczne piękno. Jedynym rekwizytem towarzyszącym występom pansori jest wachlarz.

https://www.youtube.com/watch?v=iwXrUwc-A8s

Dla Mouth and Hand Studio sztuka pansori jest punktem wyjścia do dalszych poszukiwań, zmierzających w stronę muzyki współczesnej. Koreańskie pieśni wykonują nie tylko przy zwyczajowym akompaniamencie bębna buk, ale również z użyciem koreańskich cytr i akordeonu. Tradycyjnie rozpoczynające się kompozycje stopniowo przechodzą w transowe, minimalistyczne formy, by finalnie wyzwolić nieposkromioną ekspresję i szamańską dzikość.
 

Shapla Salique (Bangladesz)
21.12.2017, g. 20.00
TR Warszawa
Bilety: 50 zł

Charyzmatyczna artystka o niskim, głębokim głosie i niepowtarzalnym stylu. W swojej twórczości sięga po tradycyjną muzykę bengalską, którą  w sposób niezwykle wysmakowany łączy z jazzem i soulowymi wibracjami, przedstawiając nowemu pokoleniu publiczności popadający w zapomnienie lokalny folklor. Inspiruje się pieśniami Baulów, wędrownych mistyków, bożych szaleńców, wykonujących niezwykle emocjonalne utwory, wyrażające duchowe spełnienie i mistyczne doświadczenia.
Podążając drogą Baulów, Shapla Salique w melodyjnej, transowej formie prezentuje miłosne pieśni, którym towarzyszy tradycyjne, bangladeskie instrumentarium (tabla, harmonium, ektara) oraz smooth-jazzowe brzmienie kontrabasu, perkusji, gitary akustycznej i saksofonu.

https://www.youtube.com/watch?v=YLYRWgIzGMo

Tradycje ludowe i ustne od wieków kształtują  kulturę bengalską, a pieśni Baula Lalona,  XVIII wiecznego świętego, mistyka, fakira,  wpłynęły na tożsamość etniczną Bengalijczyków, będącą synkretyzmem kultur buddyjskich, hinduistycznych i islamskich, połączeniem humanizmu z korzenną obyczajowością. Jak pisał Grotowski, zafascynowany tradycją Baulów, idą oni  za wezwaniem serca, wolni jak wiatr, nieskrępowani przynależnością społeczną i religijną; wyruszają w samotną wędrówkę, śpiewając światu o miłości.  

Shapla Salique pełnymi garściami czerpie ze swojego kulturowego dziedzictwa, ratując od zapomnienia sufickie pieśni i lokalną poezję. Artystka urodziła się w Sylhet, mieście w północno-wschodnim Bangladeszu, uważanym za przystań poetów i filozofów. Pod koniec lat osiemdziesiątych przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii, aby dołączyć do swojej rodziny. Tam wychowała się wśród społeczności bengalskiej na East End w Londynie. Jej rodzina od pokoleń zajmowała się muzyką tradycyjną, Shapla miała więc od zawsze w swym najbliższym otoczeniu śpiewaków i instrumentalistów, co bez wątpienia wpłynęło na jej artystyczną karierę.
Obecnie koncertuje na całym świecie w towarzystwie międzynarodowych  muzyków. W roku 2016 ukazał się jej debiutancki album "No Boundaries".

https://www.youtube.com/watch?v=dwe8eJt7qfQ 

Bilety: radioazja.pl, Eventim, TR warszawa, Teatr Syrena.

Festiwal Radio Azja odbywa się przy Festiwalu Filmowym Pięć Smaków, w tym roku debiutuje jako zwarte pięciodniowe wydarzenie. Więcej informacji na www.radioazja.pl
11. Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbędzie się w Warszawie w dniach 15-22. listopada 2017 - więcej informacji na www.piecsmakow.pl.

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Zgoda Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Etnosystem.pl Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody kliknij „Zamknij”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych do śledzenia statystyk Google Analytics czy wyświetlania Ci dedykowanych reklam.
Więcej informacji Przejdź do serwisu Zamknij