Królestwo Beskidu "Hala"

Wszystkich żyjących w niemilknącym hałasie i zgiełku wśród betonowych gór i brukowanych dolin ogarnia czasem tęsknota za dawnym światem, kiedy zamiast jazgotu miasta słychać było szum strumienia, trzaski drewna strzelającego w kominku, wiatr dujący nad halami i surową, prostą, ale płynącą z serca muzykę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. To poczucie powrotu do miejsca, skąd przyszliśmy i do którego przynależymy daje muzyka, na przykład ta czerpiąca z tradycji beskidzkiej.



Królestwo Beskidu tworzą muzycy pochodzący z terenów Beskidu Żywieckiego i Śląskiego, jak też innych zakątków Polski zafascynowani beskidzką kulturą. Rozpoczęli wspólną podróż w 2013 roku i od tego czasu kreują swój oryginalny muzyczny styl, sięgając do tradycyjnej muzyki i instrumentarium tych regionów oraz rozśpiewanych nut zapamiętanych z dzieciństwa, ich rytmiki, tekstu, symboliki, emocji. Wykształcenie akademickie i muzyczna erudycja pozwalają im na kreowanie oryginalnych form wyrazu i oryginalnego języka dla tradycyjnych melodii.

Słuchacze mogą odnaleźć w ich twórczości również echa muzyki z innych zakątków Ziemi, w tym węgierskiej, słowackiej, ukraińskiej, żydowskiej, czy nawet południowoamerykańskiej i azjatyckiej. Ich sztuka nie jest jednak powstałą z nostalgii stylizacją pasterskich, kolędniczych, weselnych i innych pieśni Karpat ani uwspółcześnionym pod powszechne gusta nowym wcieleniem muzyki źródeł, lecz świadomym, autorskim zapisem muzycznym odczuwania beskidzkiej ziemi, z jej zróżnicowaną obrzędowością, brzmieniem dialektów gwarowych, krajobrazem, przyrodą, energią, istotą. Efektem jest muzyka żywiołowa, spontaniczna i prawdziwa w perfekcyjnym, wyrafinowanym wykonaniu. Oryginalne brzmienie zespół zawdzięcza także niespotykanej instrumentalistyce, na którą składają się flet poprzeczny, piszczałki czy inne flety etniczne z całego świata, fortepian, skrzypce, altówka i kontrabas.

Katarzyna Gacek-Duda - założycielka Królestwa Beskidu, a jednocześnie autorka tekstów i muzyki, aranżerka, multiinstrumentalistka, pochodzi z Lalik na Żywieczczyźnie. Jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, stypendystką jednej z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych - Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, muzykiem sesyjnym, koncertowym, wykładowcą fletu w misji CSM, pedagogiem. W ,,Królestwie Beskidu" gra na flecie poprzecznym, piszczałkach etnicznych z całego świata i skrzypcach oraz śpiewa.

Zespół tworzy również Beniamin Wałach, skrzypek, altowiolista (w Królestwie Beskidu - altówka, śpiew), Marcin Sidor, fantastyczny skrzypek Reprezentacyjnej Orkiestry Miasta Tychy AUKSO i członek Aqoustic Quartet oraz Paweł Wszołek, kontrabasita, basista jazzowy, kompozytor i twórca Paweł Wszołek Quartet.

Królestwo Beskidu często zaprasza do współpracy muzyków z nizin, również tych na co dzień wykonujących muzykę znacznie różniącą się od jego klasycznego repertuaru. Dotychczas na scenie i podczas nagrań zespołowi towarzyszyli między innymi Joanna Piszczelok (fortepian), Franciszek Raczkowski (fortepian), Szymon Stateczny (skrzypce), Paulina Stateczna (fortepian) Patryk Zakrzewski (perkusjonalia), Mirosław Stępień (akordeon), Józef Broda (folklorysta, mistyk, filozof ) i wokalistka gospel, Gabriela Gąsior.

W czasie swojego istnienia zespół występował zarówno w kraju jak i zagranicą, w tym w 2014 r. na zaproszenie Konsulatu Generalnego podczas koncertu bożonarodzeniowego „Kolędy Narodów” w Bazylice Świętego Antoniego z Padwy w Stambule. Zdobył również trzecie miejsce na międzynarodowym festiwalu muzyki folkowej „Mikołajki Folkowe 2015” za klimat, finezję i pasję oraz nagrodę indywidualną „Złote Gęśle” dla Katarzyny Gacek-Dudy na festiwalu „Nowa Tradycja 2015” organizowanym przez II Program Polskiego Radia . Królestwo Beskidu zostało nagrodzone wyróżnieniem za kultywowanie tradycji pogranicza podczas międzynarodowego "Festiwalu Folkloru Ziem Górskich 2014" w Zakopanem z muzyką "Doliny Czernej Soły"

"Hala" (maj 2017)
Debiutancka płyta Królestwa Beskidu, podsumowująca ponad trzy lata istnienia zespołu. Na płycie znalazły się autorskie utwory inspirowane tradycyjną muzyką Żywieczczyzny, Śląska Cieszyńskiego, Orawy, Kysucy. Są one wielobarwnym muzycznym obrazem beskidzkiego krajobrazu: łagodnych, porośniętych lasem zboczy i bezkresnych hal, szumu strumieni, ducia halnego, odgłosów zwierząt...

Porywają szczerością i żywiołowością, zachwycają wyobraźnią i perfekcją wykonania. Uzupełniają je muzyczne refleksje zrodzone z radości, tęsknoty, wspomnień z dzieciństwa i pasji do górskich wędrówek.

Tytułowa "Hala" to nie tylko ciągnące się hen polany i pasące się pod okiem bacy owce. To przejmująca świadomość istnienia, której może doświadczyć na górskich zboczach najbardziej racjonalny człowiek. To oddech pełną piersią w poczuciu wolności, symbolizowanej przez sokoła wędrującego po beskidzkim niebie. To dzika przyroda współistniejąca pokojowo z człowiekiem.

Płyta jest zapisem poszukiwania harmonii i piękna w łączeniu muzyki czerpiącej z kultury beskidzkiej z typową dla niej melodyką, rytmiką, kolorystyką, skalą z elementami klasycznego, jazzowego i folkowego wykonania. Dźwięki charakterystycznych dla regionu instrumentów, jak piszczałki beskidzkie, gęśle, zbyrcoki, wzbogaca brzmienie fletów z różnych stron świata, choćby fujary sałaskiej, ukraińskiej sopiłki czy peruwiańskiej queny, oraz fletu poprzecznego, skrzypiec, altówki, kontrabasu, akordeonu, fortepianu i instrumentów klawiszowych. Muzycy nie odtwarzają tradycji ludowej, interpretują ją oryginalnie i świadomie ze rozumieniem nie tylko jej estetyki, ale i pierwotnej symboliki, znaczenia, wiedzy i mądrości, a także głębokiej miłości do tradycji. Dzięki temu dźwięki płynące z płyty są dla słuchaczy obrazowym powrotem do źródeł. Miejscem odpocznienia.

W nagraniu płyty uczestniczyli: Katarzyna Gacek-Duda, założycielka kapeli oraz autorka tekstów i muzyki, Marcin Sidor, Beniamin Wałach, Martin Wałach, a także Paweł Wszołek, Joanna Piszczelok, Franciszek Raczkowski, Mirosław Stępień. Na płycie znajdują się również starsze utwory, zrealizowane w styczniu 2014 r gdzie swych dźwięków udzielili: Paulina Stateczna, fortepian, instr. Klawiszowe, Małgorzata Filary, altówka, Patryk Zakrzewski, perkusjonalia

Realizacja: Piotr Kominek, Artur Pytlarz, Maciej Stach
Mix i Mastering: Maciej Stach