Bangalore wzywa dźwiękiem skrzypiec

Jyotsma Srikanth, fot. okładka

Jyotsna Srikanth to skrzypaczka z Indii, najprawodopodobniej jedna z niewielu, która w tak prosty i wyrazisty sposób przedstawi nam wyjątkową muzykę karnatacką. 15 lipca ukaże się jej płyta "Call of Bangalore".


Muzyka, nagrana przez Jyotsnę, to przedstawienie brzmień jej tradycyjnego domu - muzyka klasyczna Indii, której nagrań a nawet wykonań mało kto już się podejmuje.

Muzykę karnatacką, którą w formie "autentycznej" można usłyszeć na południu Indii, charakteryzuje jej wyjątkowa melodyjność. Właśnie na tym aspekcie skupiła się Jyotsna, sprawiając, że jej skrzypce brzmią, jakby śpiewały. Tradycyjne melodie podkreśla rytmiczna perkusja - Patri Satish Kumar i N. Amruth grają na podwójnym bębnie mridangam oraz khanjira, czyli wykorzystywanym muzycznie glinianym garnku.

{youtube}LH8-OYkhwCA{/youtube}

Jyotsna Srikanth pochodzi z Bangalore, stolicy regionu Karnataka. W swojej muzyce zawarła duszę miasta - eklektyczną, łączącą tradycję z nowoczesnością. Dlatego też, "Call of Bangalore" to klasyczne kompozycje karnatackie, na bazie który Jyotsne pozwala sobie na jazzowe improwizacje, a nawet... brzmienie rockowe.

Jyotsna rozpoczęła naukę gry na skrzypcach, jak większość skrzypków, w wieku 5 lat. Od początku otaczali ją mistrzowie instrumentu - czerpała z wiedzy i doświadczenia klasycznego skrzypka indyjskiego, Kunnakudi Vaidyanathan oraz multiinstrumentalisty, Mangalampalli Balamural Krishna. Jyotsna nie była jednak ukierunkowana wyłącznie na muzykę - jej artystyczną wrażliwość na pewno pogłębiły studia medyczne i praca, jako zawodowy lekarz. Dziś, Jyotsna uczy gry na skrzypcach, bierze udział w festiwalach w Londynie oraz udziela się w nagraniach soundtracków do filmów Bollywood.

{youtube}Lfff2-4mDSE{/youtube}

Tradycyjna strona jej kariery, to pokazanie publiczności Karnatackich tradycji. Koncerty Jyotsny rozpoczynają się od przedstawienia ragi, varnam - tak też rozpoczyna się "Call of Bangaolre". Użyta w tym wypadku raga, to mohana - skala pentatoniczna znana w całej Azji. Następujące potem "Gopalaka Pahimam" powstało w XIX i jest dziełem Maharadży i patrona sztuk pięknych - Swati Tirunal. Na albumie nie zabrakło też muzyki kompozytora karnatackiego - "Annapoorne" Muttuswami Dikshity charakteryzuje słodki nastrój i bogate ornamentalne figury melodyczne. Kompozycja również wykorzystuje tradycyjną ragę - sama - i jest poświęcona hinduskiej bogini pożywienia. Autorem zamykającego album "Thillana", jest współczesny kompozytor, Lalgudi Jayaraman. W utworze wykorzystano ragę z północnych Indii, stąd jest to jeden z bardziej rytmicznych i żywiołowych utworów na "Call of Bangalore".

Fragmentów płyty można już posłuchać na stronach wydawcy, World Music Network.