Japonia w tańcu buntownicza [BUTOH]

Rui Ishihara

Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w Japonii narodziła się nowa forma tańca, zwanego tańcem ciemności (ankoku butoh), zrywającego z kanonami tradycji tańca i sztuki japońskiej. Powstał w atmosferze buntu, nie tylko względem skostniałej tradycji teatru i tańca ojczystego, ale również wobec dominacji kultury europejskiej i amerykańskiej. Tę historię będzie można poznać w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha".

III JAPOŃSKA WIOSNA


Butoh odwołuje się do wierzeń ludowych, obrzędów i starych tradycji, w których kultywowano brzydotę. Inspiracją dla stworzenia rodzaju sztuki-medytacji, w której znaczenie ma obraz, stał się ekspresjonizm, wpłynęła również filozofia Nietschego, oddziaływała twórczość Genet’a i koncepcja teatru okrucieństwa Antonina Artanda, czerpano natchnienie z pism Bataille’a. W tańcu butoh nie chodzi o technikę czy choreografię w tradycyjnym tych słów znaczeniu. Tancerz przyjmuje szczególną psychofizyczną postawę, zwaną butoh-tai (butoh- body), w której osiąga jedność ciała i umysłu. Cała postawa oznacza stan umysłu podobny świadomemu śnieniu i jest rodzajem medytacji w ruchu.

Znanym tancerzem i choreografem teatru tańca jest Rui Ishihara. Artysta pochodzi z Kioto, gdzie studiował na Wydziale Rolnictwa tamtejszego Uniwersytetu. W czasach studenckich zajął się teatrem i sztukami plastycznymi, dopóki nie zaczął tańczyć.

Jego sztukę będzie można zobaczyć w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” podczas finałowego koncertu akcji wspomagającej Japonię po fali tsunami. Trzeba przyznać, że bunt japoński w sposobie oddziaływania zdecydowanie różni się od przyjętego w innych kulturach.

W programie spotkania zaplanowano spotkanie z założycielem Muzeum – Andrzejem Wajdą, warsztaty origami i kirigami, ceremonię herbacianą oraz Performance Haiku przedstawiony przez Aleksandra Janickiego, Tomasza Chołoniewskiego i Rafała Mazura.

JAPONII NIE ZALEŻY NA MUZYCE

Aleksander Janicki - fotograf od kilkunastu lat współpracujący z wieloma instytucjami kultury w Krakowie m.in. Baletem Form Nowoczesnych AGH, Międzynarodowym Centrum Kultury. Zajmuje się głównie fotografią reporterską, a ostatnio w kręgu jego zainteresowań znalazł się balet, teatr tańca i taniec butoh. Tomasz Chołoniewski (perkusja) i Rafał Mazur (akustyczna gitara basowa) to krakowscy muzycy zajmujący się muzyką improwizowaną Podczas akcji wystąpi również Tomasz Sobaniec – perkusista, związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, grający muzykę klasyczną, współczesną, etniczną i poezję śpiewaną.

Miejsce: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”
Data: 17 kwietnia
Czas: 10.00 – 20.00

 

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Zgoda Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Etnosystem.pl Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody kliknij „Zamknij”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych do śledzenia statystyk Google Analytics czy wyświetlania Ci dedykowanych reklam.
Więcej informacji Przejdź do serwisu Zamknij