Orchestra of Samples: nie dla wegetarian!

Orchestra of Samples Addictive TV

Ostatni raz z Addictive TV na żywo miałam styczność w jednym z krakowskich klubów, podczas mocno tanecznej imprezy. Dlatego pojawienie się ich nazwy w programie festiwalu "Z wiejskiego podwórza" w Czeremsze wywołało we mnie małą konsternację. A jednak - pasują! Bo Addictive TV przez te kilka lat, mniej więcej od czasu, gdy spotkaliśmy się po raz ostatni, aż do dziś, jeździli po świecie i zbierali sample od muzyków. Stworzyli orkiestrę ze stu sampli, muzyków, którzy nigdy się nie spotkali. I jak się pewnie domyślacie, siedzimy w klimatach muzyki świata.

- Podróżowaliśmy bardzo dużo, przedstawiając nasz remix-show w wielu krajach [to właśnie przy okazji tej prezentacji się spotkaliśmy - dop. KP] i mieliśmy pomysł na współpracę z wieloma muzykami, międzynarodowo - opowiada Graham Daniels, połówka audiowizualnego duetu - W cyfrowym świecie samplingu to bardzo praktyczne! Więc zabraliśmy kamerę i sprzęt nagrywający, i jeździliśmy z nimi przez ponad pięć lat, po całej planecie, filmując lokalnych muzyków wszędzie, gdzie byliśmy. Dziś jest to ponad 200 nagrań z ponad 20 krajów, jak Brazylia, Meksyk, Chiny, Senegal, nawet Egipt i Kazachstan - dodaje.

Graham i Mark Vidler przystąpili do samplowania wszystkich tych nagrań, tak, by móc jak najszerzej przedstawić widowni wszystkie zbiory i by tych muzyków dało się zobaczyć. - Połączyliśmy muzyków w taki sposób, jakby grali razem, chociaż w rzeczywistości nigdy się nie spotkali - mówi Mark - I oczywiście, kiedy przyjedziemy do Polski nagramy też polskich muzyków w Czeremsze i dodamy ich do projektu. Będzie super! - dodaje artysta.

http://etnosystem.pl/o-nas

Kilka podobnych projektów, zbierających muzyków z całego świata i w ten sposób - jak na przykład projekt Playing For Change - ukazujących ludzkość jako multikulturową jedność, szerząc idee równości, tolerancji i łączenia się w muzyce udowodniło, że artyści chętnie w podobnych przedsięwzięciach biorą udział. - Wszyscy muzycy, których nagrywaliśmy, godzili się na to natychmiastowo i byli bardzo szczęśliwi mogąc włączyć się w projekt - opowiada Mark - To stworzyło coś w rodzaju rodziny, łączącej najróżniejszych artystów z całego świata. - Dla nas to zaszczyt, że tylu artystów nam zaufało - dodaje Graham - Ostatnio Laetitia Sadier ze Stereolab, która teraz jest też częścią tego projektu, w wywiadzie na temat Orchestra of Samples powiedziała, że ci muzycy, którzy zgodzili się na nagrania, musieli nam ogromnie zaufać, jednocześnie rezygnując z kontroli tworzenia muzyki. Myślę, że to, co powiedziała, było nad wyraz miłe. 

Graham i Mark przejechali całą planetę, nagrywając chyba każdy rodzaj instrumentu. Od smyczkowych przez dęte po perkusyjne, tak egzotyczne, jak hang, czy tak piękne i skomplikowane, jak sitar. - Wiele było odkryć podczas tych podróży - opowiada Graham - Sharpischord Henry'ego Dagga, którego Bjork użyła na "Biophilii", był fascynującym instrumentem do nagrań. Bardzo dużym! Ale chyba muszę powiedzieć, że najbardziej fascynującym spotkaniem było to z Humberto Alvarezem w Meksyku, specjalistą od muzyki antycznej, który spędził lata na szukaniu naturalnie nastrojonych fragmentów skały. On uważa, że uderzanie o skały było najprawdopodobniej pierwszym instrumentem, jakiego człowiek używał do tworzenia muzyki. Ułożył przed nami skalę, coś jak "kamienny ksylofon" i po prostu grał na nim, uderzając jednym kamieniem o drugi. Przepiękny dźwięk. 

MEN WHO STARE AT GOATS

Spent the afternoon recording with two great local musicians who play "Boudegue" - a kind of giant bagpipe made from an entire goat! Essentially you blow down one end and the sound comes out the other (plus its front legs!).They told us another group did this with a cow which took 4 people to play at the same time after blowing it up with an electric pump!

Posted by Addictive TV on 7 października 2011

- Dla mnie najbardziej fascynującym instrumentem była Boudègue znaleziona we Francji, potężna odmiana dud z całej kozy! Jej nogi pełnią rolę piszczałek, a dmucha się w miejsce, gdzie miała głowę. Muzyk z tym instrumentem wygląda jak gość z kozą przełożoną na ramieniu! Pachniała też specyficznie... ale brzmiała wspaniale, bardzo głębokim gardłowym dźwiękiem. Zdecydowanie nie dla wegetarian! 

Jak artyści trafiali na takich muzyków? Przypadkiem, czy z czyjegoś polecenia? - To był totalny miks - opowiada Graham - Część z nich znaliśmy z wielu festiwali, na których graliśmy, część polecili nam wspólni znajomi albo inni artyści. Czasem znajdowaliśmy muzyków na Facebooku, czasem oni znajdowali nas i kontaktowaliśmy się z nimi, kiedy podobało nam się to, co robią. A potem ci muzycy przedstawiali nas kolejnym... to wszystko jest bardzo organiczne!

Na początku tekstu wspominam, że Addictive TV do tej pory kojarzyli mi się raczej z muzyką taneczną i klubową, tymczasem ich pojawienie się na festiwalu folkowym, tradycyjnym, może odrobinę dziwić. Wychodzi przy tym ze mnie ignorancja i ograniczenie, bo Graham i Mark powodów do zdziwień naturalnie nie widzą. - Kochamy muzykę i tak, nasz projekt Orchestra of Samples jest prawdziwą muzyczną podróżą, bez granic. Tak odkrywamy wszystko. Poprzez pracę poza przyjętymi muzycznymi konwencjami, odkrywamy nieoczekiwane kombinacje instrumentów i stylów, które pięknie się łączą, w inspirujący i ekscytujący sposób. Jeśli to działa, to dlaczego tego nie robić? - pyta retorycznie Graham - Jeśli to brzmi dobrze, dlaczego nie zestawić pulsującego electro z tradycyjnym afrykańskim śpiewakiem z Mauretanii albo przestrzennym brzmieniem japońskiego Koto zmiksowanym z tureckim tanburem?

- Projekt jest elektroniczny, ale posiada cechy folku, muzyki tradycyjnej, bluesa i nawet jazzu - dodaje Mark - Dlatego na początku show często pokazujemy na ekranie słynny cytat Briana Eno: "Chciałem usłyszeć muzykę, która jeszcze się nie wydarzyła, zestawiając razem rzeczy, które sugerują coś nowego, co jeszcze nie istnieje".

Zastanawiam się zatem, czy to odkrywanie rzeczy, które nie istnieją, było jakoś zaplanowane, skomponowane wcześniej, czy Addictive TV poszli na improwizacyjny żywioł. - Mieliśmy pewne pomysły co do tego, co chcieliśmy osiągnąć, ale w rzeczywistości sample same nas ponosiły tam, gdzie chciały iść - opowiada Mark - Proces tworzenia muzyki, który uprawiamy, jest bardzo niezwykły. To trochę jak sesja nagraniowa z wieloma muzykami, zrobiona przed skomponowaniem muzyki. Więc całe tworzenie było jak odkrycie i to na wiele sposobów.

- W muzyce opartej na samplach, sample najpiękniejsze i najbardziej wartościowe jest to, kiedy sample traktuje się właściwie i kreatywnie. Nie podoba mi się produkcja, w której artyści tylko wycinają sampla z innego utworu, zapętlają i rapują do tego. Jeśli idziesz w sample, rób to w sposób interesujący i innowacyjny - radzi Graham. - No i wiedz, skąd pochodzi sampel - dodaje Mark.

{youtube}KgdhCkFa6Q8{/youtube}

Addictive TV z projektem Orchestra of Samples wystąpią w najbliższą sobotę, 25 lipca podczas festiwalu "Z wiejskiego podwórza" w Czeremsze.

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Zgoda Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Etnosystem.pl Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody kliknij „Zamknij”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych do śledzenia statystyk Google Analytics czy wyświetlania Ci dedykowanych reklam.
Więcej informacji Przejdź do serwisu Zamknij