Krakowitz: kiedy muzyka Śląska spotyka się z IDM i dream popem

Krakowitz – krakowsko-katowicki projekt Piotra Figla i Dominika Gawrońskiego, powraca z nową płytą. Ich IDM-owe bity i ambienty tym razem łączą się ze śląską muzyką ludową.

„RE:Interpretacje” to, jak mówią sami twórcy, próba przetłumaczenia emocji zawartych w oryginalnych, ludowych wersach i akordach na język współczesności. – Znajdziecie tu nawiązania do IDM’u, trance’u, dream popu, estetyki lofi oraz niesamowity głos aktorki i wokalistki Weroniki Wronki.

Jest to bez wątpienia jedna z ciekawszych i bardziej zaskakujących propozycji na – szeroko pojętej – scenie folkowej czy tradycyjnej muzyki ludowej, coraz chętniej eksplorowanej przez twórców muzyki elektronicznej. Patrzymy chociażby na propozycję zespołu Krzikopa, który zresztą też skupia się na muzyce śląskiej.

Wróćmy jednak do Krakowitz. To połączenie elektroniki z folkiem cieszy szczególnie kogoś, kto – jak ja – kocha oba gatunki. I muszę przyznać, że w przypadku Krakowitz ich romanse z ludowością są jakby wartością dodaną. Chodzi mi o to, że już same te IDM-owo-dreampopowe podkłady wystarczają za kawał dobrej muzyki. Pojawienie się w nich akcentów folkowych tylko jeszcze bardziej je upiększa.

A często, jak w przypadku „Szła dzieweczka”, zdekomponowanej bardzo mocno, usłyszenie znanej melodii wymaga od słuchacza pewnego skupienia:



– Bardzo zależało nam, aby na albumie nie zabrakło utworów powszechnie znanych. Piosenkę “Szła dzieweczka” zna chyba każdy zarówno w wykonaniach poważnych jak i tych typowo biesiadnych. Nasza reinterpretacja skupia się na wątku poszukiwania miłości i podaje go w przestrzennej dream-pop’owej estetyce – mówią Krakowitz.

Nie inaczej jest z piosenką „Rwała panna wiśnie”

– Utwór ten opracowaliśmy na podstawie zapisu nutowego zawartego w zbiorze Pieśni Ludu Polskiego w Górnym Śląsku pod redakcją Juliusza Rogera, wyd. 1880 r. – wyjaśniają artyści – Ludowy tekst postanowiliśmy przerobić na klasyczną piosenkę, ze zwrotkami i refrenem. W warstwie muzycznej mieszamy inspiracje muzyką trance lat 90 i klimatem lat 80 – dodają.



Muzyka Krakowitz to wyraz melancholii i tęsknoty za czasami, w których słońce miało przyjemny żółty kolor, kiedy można było bezkarnie biegać po łące, całe dnie puszczać samoloty z papieru, a muzyki słuchało się z kaset magnetofonowych. Z tego też powodu debiutancki album grupy oprócz dystrybucji cyfrowej, dostępny jest w limitowanym nakładzie kaset. Krakowitz oprócz występów live act ma także na koncie wieloletnią muzyczną współpracę z Krzysztofem Gonciarzem, youtuberem – znanym między innymi z filmów i vlogów dotyczących Japonii. W 2019 roku, grupa miała przyjemność współpracować z Krzysztofem przy produkcji muzyki do jego wystawy „Tokio 24” wystawianej w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

Piotr Figiel – producent muzyczny, live actowiec, dj z Krakowa. Wcześniej kojarzony ze swoich wydawnictw pod aliasami DCM i Peter Feegle, od 2014 działa pod własnym imieniem i nazwiskiem. W swojej twórczości Piotr łączy przeróżne inspiracje skupiając się na techno, IDM, oryginalnym sound designie, dobrym brzmieniu i graniu hardware’owych live actów. Jego produkcje wydawane były w wielu polskich i zagranicznych labelach, a najnowsze ukazały się nakładem Parabola Records oraz Dirty Minds. Piotr występował ze swoimi live actami między innymi na festiwalach takich jak Street Art Festival, Ars Cameralis, dwukrotnie na Tauron Nowa Muzyka czy na legendarnym Instytucie w Warszawie. Od 4 lat Piotr jako dziennikarz radiowy prowadzi na antenie Off Radio Kraków audycję “Essentia Electronica”, która stała się jednym z najważniejszych źródeł informacji i promocji dla krakowskiej sceny muzyki elektronicznej. Piotr zajmuje się także produkcją, miksem i masteringiem, pomagając innym artystom osiągnąć wymarzone brzmienie ich muzyki.  

Dominik Gawroński – pochodzący z Katowic producent muzyczny. Debiutował w 2009 r. solową płytą „Cup of Coffee”, na której w IDM’owo down-tempowych strukturach zamyka obraz swojego rodzinnego miasta. W swoim muzycznym dorobku posiada stale grywane przez Radiową Czwórkę single duetu The Hmmms. Jego elektroniczno-poetycki zespół Brzoska i Gawroński ma na koncie trzy eksperymentalne płyty: “Nunatak”, “Słońce, lupa i mrówki” oraz “Zapominanie”, kilkadziesiąt koncertów w całej Polsce, oraz liczne pozytywne recenzje na łamach prasy. Dominik to również autor projektu “Elektrospacer”, który dzięki wsparciu Katowice Miasto Muzyki UNESCO, przy pomocy dźwięków i obrazu ilustruje katowickie parki i lasy. 

  Weronika Wronka – ur.1989 r. w Oświęcimiu. Aktorka, wokalistka, performerka. W 2014 roku ukończyła Państwową Wyższą szkołę teatralną w Krakowie na wydziale wokalno-aktorskim. Od 2011 związana z niemiecka grupą teatralną KainKollektiv. Na co dzień współpracuje z teatrami w Polce i Niemczech min. z Teatrem Nowym Proxima w Krakowie, Gorki Theater w Berlinie, TAK w Berlinie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej czy Ringlokschuppen Mülheim. Poza aktorstwem jest mocno związana ze sceną muzyczną, absolwentka Pańswtowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu oraz Offene Jazz Haus Schule w Kolonii. Obecnie mieszka w Katowicach.

Płyty w całości wysłuchacie tutaj:



Album zrealizowano przy wsparciu programu “Lokata w Kulturę”, organizowanym przez Katowice Miasto Ogrodów. Wszystkie utwory dostępne są do ściągnięcia za darmo oraz do odsłuchu w serwisach streamingowych. 

dream pop, elektronika, folk, krakowitz, śląsk

Podróże, muzyka, książki, filmy
wywiady, artykuły, recenzje

Znajdź nas