• "In Touch" to nie jest film o polskich emigrantach w Islandii. To film o braku dotyku.

    Sześć lat. Tyle czasu Paweł Ziemilski spędził na produkowaniu godzinnego dokumentu „In Touch”, na próbie wejścia w stan umysłu i zrozumienia emigrantów polskich w Islandii oraz ich rodzin, które pozostały w kraju. Sześć lat, tyle potrzeba na przygotowanie dokumentu, który wciąga, porusza, hipnotyzuje i zostawia ślad na duszy widza. Wszyscy, którym do tytułu „dokumentalisty” czy „reportażysty” wystarczają dwa tygodnie z dronem w Islandii: patrzcie i uczcie się. 

    Czytam dalej

  • Gdyby Fever Ray nagrywała w Iranie. Azam Ali

    Gdyby Fever Ray nagrywała w Iranie. Azam Ali "Phantoms" [RECENZJA]

    Kiedy Azam Ali w swoich mediach społecznościowych poinformowała, że jej najnowszy album - napisany, zagrany i wyprodukowany przez nią samą - niemal uderzył w szczyt listy przebojów Billboard, nie kryłam swojego zaskoczenia. Nieczęsto bowiem artyści z kręgu worldbeat, szczególnie ci pozbawieni potężnego zaplecza promocyjnego, mogą się cieszyć taką popularnością. Azam Ali zdała się jednak znaleźć przepis na złoto: sięgnęła po rozwiązania z topowych synthpopowych wykonawców z lat 80-tych, które zastosowała do swojej rozpoznawalnej na całym świecie stylistyki. Hipnotyzujący wokal unoszący się nad elektroniczną mgłą, poprzetykaną w kilku miejscach elementami tradycyjnej muzyki Bliskiego Wschodu, miejsca pochodzenia artystki.

    Czytam dalej



[RECENZJA] Zakopane jako miasto nieobecne

W Zakopanem powoli kończą się wakacje, miasto stopniowo odzyskuje trochę przestrzeni, można nawet wyjechać samochodem na ulicę i nie stanąć w korku momentalnie. Co roku, obserwując rzesze turystów zjeżdżających pod Tatry, płynących jak porywista rzeka Krupówkami i najpopularniejszymi tatrzańskimi szlakami, zastanawiam się: co w tym mieście jest takiego, że nieustannie przyciąga?

Martti Helde: Uratowałem pamięć o naszych dziadkach [WYWIAD]

To nie tylko film o wysiedleniu Estończyków na Syberię, to nie tylko historia z czasów II Wojny Światowej, to nie tylko obrazy głodu i ludzkiej tragedii. “Na skrzyżowaniu wichrów” jest zapierającym dech zupełnie nietypowym obrazem, który w wyjątkowo artystyczny sposób przedstawia czasy i historie z lat 40. XX wieku. “To film dla każdego, zbiorowa pamięć” - mówi nam Martti Helde. “Wszyscy zaczęliśmy wpadać trochę w rozpacz trochę we wściekłość analizując kolejne archiwa z obozów - musieliśmy znaleźć jakiś sposób, żeby nie zwariować, zachować dystans od tematu” - dodaje, opowiadając o ponad czteroletniej pracy nad projektem. Młody estoński reżyser zadebiutował w 2014 roku - “Na skrzyżowaniu wichrów” miało być ciekawym dokument, a stało się jednym z najbardziej wstrząsających dramatów historycznych. I z pewności - jedynym tak pięknym i plastycznym.

Leszek Cichy: Góra będzie czekać, ale być może już nie na nas... [WYWIAD]

Kiedy po zimowych igrzyskach olimpijskich w 1980 roku reprezentacja narodowa powróciła do kraju ani razu nie stanąwszy na podium, Leszek Cichy i Krzysztof Wielicki przywrócili wiarę w polskich sportowców. 17 lutego tego samego roku jako pierwsi zdobyli Mount Everest zimą, skupiając na Polsce spojrzenia całego świata.

Sami Yusuf: tradycja może uleczyć ekstremizm

Teledysk do singla "Mast qalandar" obejrzało już ponad 3 miliony widzów, magazyn Time nazwał go "największą gwiazdą Islamu", a Guardian "największą brytyjską gwiazdą na Środkowym Wschodzie". Sami Yusuf to wyprzedane koncerty na stadionach, sale wypełnione po brzegi, postać ikoniczna. Na najnowszej płycie "Barakah" sięga do korzeni muzyki islamskiej, bo - jak sam mówi - powrót do tradycji to jedyne antidotum na truciznę ekstremizmu. Nie tylko religijnego. "Rzeczy, które robi się w imieniu mojej wiary są absolutnie niszczące dla duszy..." - mówi w naszym wywiadzie - "Antidotum jest podążanie do wewnątrz, do duchowości. Do tradycji. Tam odkryjemy kim jesteśmy jako ludzie".

  • Małe swobody i wielkie tęsknoty Irańczyków

    Porywająca opowieść o pozornie nieprzystępnych ludziach, którzy okazują się mistrzami gościnności. Dziennikarz i podróżnik Stephan Orth, wyrusza w niecodzienną wyprawę, podczas której gubi przywieziony z Europy bagaż stereotypów. Ujmujący Persowie odkrywają przed nim swoje sposoby na obchodzenie rygorów totalitarnego reżimu. Orth błyskotliwie i z humorem relacjonuje swoje przygody: od potyczki z władzami o przedłużenie wizy przez bikini party w pobożnym Meszhedzie, po 10-dniowe udawane małżeństwo. Ponadto rozwiązuje dwie zagadki: jak miejscowym udaje się kupić w aptece wódkę i dlaczego tak kochają zespół Modern Talking.

    Czytam dalej

  • 4. Orientalny Baza Świąteczny w Muzeum Azji i Pacyfiku

    Już po raz czwarty Muzeum Azji i Pacyfiku zaprasza na Orientalny Bazar Świąteczny, który odbędzie się w sobotę 9 grudnia 2017 r,. w godz.11.00-20.00 w siedzibie Muzeum w Warszawie. 

    Czytam dalej

  • "Droga Aszera" reż. Matan Yair

    "Droga Aszera" to prezentowana w sekcji ACID 70. MFF w Cannes polsko-izraelska koprodukcja, według scenariusza reżysera Matana Yaira, ze zdjęciami Bartosza Bieńka. Film zdobył trzy nagrody na MFF w Jerozolimie oraz osiem nominacji do nagród Izraelskiej Akademii Filmowej. 17. listopada wejdzie do polskich kin dzięki dystrybucji Aurora Films.

    Czytam dalej

  • Terra Italiana - jesienna edycja Festiwalu Kina Włoskiego

    Startuje druga edycja Festiwalu Kina Włoskiego – Terra Italiana. W dniach 23-26 listopada w warszawskim Kinie Luna odbędzie się prawdziwe święto włoskiej kinematografii. W programie najnowsze produkcje włoskie prosto z Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz każdego dnia spotkania z reżyserami i aktorami.

    Czytam dalej

  • 11. Azjatycki Festiwal Filmowy "Pięć Smaków"

    Festiwal Filmowy Pięć Smaków to coroczny przegląd kina z Azji Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Południowej. Od jedenastu lat prezentuje premierowo najnowsze, starannie wyselekcjonowane filmy z krajów regionu, a także klasyczne dzieła azjatyckich archiwów, retrospektywy wybranych twórców oraz przeglądy kinematografii narodowych. Impreza skupiona początkowo wyłącznie na filmach wietnamskich ewoluowała do corocznego przeglądu kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jedynego takiego w kraju.

    Czytam dalej

Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku, zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres. Zgoda Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Etnosystem.pl Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody kliknij „Zamknij”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych do śledzenia statystyk Google Analytics czy wyświetlania Ci dedykowanych reklam.
Więcej informacji Przejdź do serwisu Zamknij